Pressmeddelanden | 28/01/2019 Prototyp av Liebherr A 913 Compact Litronic hjulgående grävmaskin: allroundmaskin i ny viktklass

• Liebherr kommer att visa upp prototypen av nya A 913 Compact på bauma 2019
  • Den hjulgående grävmaskinen kommer att vara tillgänglig för överensstämmelse med Stage V utsläppsnormerna från och med mitten av 2020
  • Hög flexibilitet tack vare fyrhjulsstyrning och krabbstyrningsläge

München (Tyskland) den 28 januari 2019 – Liebherr kommer för första gången att visa upp prototypen av den nya hjulgående grävmaskinen A 913 Compact Litronic på bauma 2019. Denna hjulgående grävmaskin som uppfyller kraven enligt utsläppsstandarden Stage V är en allroundmaskin för klassiskt schaktningsarbete på byggarbetsplatser där det är ont om plats. Grävmaskinen har en arbetsvikt på mellan 13 800 och 15 500 kg och tack vare den flexibla undervagnen med fyrhjulsstyrning och krabbstyrningsläge imponerar den speciellt med sin kombination av exceptionell manövrerbarhet och höga lyftkapacitet.

Den nya A 913 Compact Litronic från Liebherr: extremt lättmanövrerad och flexibel tack vare fyrhjulsstyrning och krabbstyrningsläge.

Enskild bild, webb (164 KB)

Prototypen till den nya hjulgående grävmaskinen A 913 Compact Litronic som visas på bauma 2019 är utrustad med en 2550 mm bred undervagn med stödben baktill och ett schaktblad framtill. Maskinens utrustning består av en 4,65 m lång knäckbom och en 2,25 m lång skoparm med Liebherrs helautomatiserade snabbkopplingssystem LIKUFIX.

Fokus på flexibilitet

Med A 913 Compact har Liebherr utvecklat en maskin som kombinerar hög lyftkapacitet med enastående manövrerbarhet och flexibilitet. Den kompakta grävmaskinen är utrustad med en mycket flexibel undervagn med fyrhjulsdrift och krabbstyrningsläge. Med fyrhjulsdriften är styrvinklarna på den främre och bakre axeln engagerade i motsatta riktningar så att det endast behövs en mycket liten vändradie vid rotation. I krabbstyrningsläget arbetar styrvinklarna på såväl framaxeln som bakaxeln på samma sätt. Som ett resultat kan maskinen köras i sidled utan att övervagnen behöver roteras. Stänkskärmarna, som finns som tillval, minskar behovet av rengöring och förhindrar skador på övervagnen från flygande smuts.

Några av de största utmaningarna för grävmaskinister i stadsbebyggelse utgörs av de begränsade arbetsförhållandena på byggarbetsplatserna. Tack vare ett litet överhäng på endast 1,7 m kan nya A 913 Compact användas flexibelt för klassiskt utgrävningsarbete, som friläggning av befintliga element, formning av bankar och komprimering av material och andra markarbeten. Liebherr har även konstruerat maskinen utan ett vridbart lager för den justerbara bommen och har monterat bommen närmare övervagnens mitt. Det resulterar i minskad främre svängradie, vilket möjliggör flexibel användning av maskinen.

Kraftfull och effektiv

Med en motor på 95 kW/129 hk uppnår nya A 913 Compact samtidigt höga prestandanivåer, utmärkt räckvidd och hög bränsleeffektivitet. Eftersom motorn ger maximal effekt redan på låga varvtal är komponenterna skyddade, vilket i sin tur säkerställer en lång livslängd. I denna nya kompakta grävmaskin säkerställer även LPE-systemet (Liebherr Power Efficiency) optimal effektivitet hos komponenterna i drivlinan i alla lägen, vilket avsevärt minskar bränsleförbrukningen.

På A 913 Compact uppfylls kraven i utsläppsstandarden Stage V genom en kombination av en dieseloxidationskatalysator, ett partikelfilter och ett SCR-system. Systemet minskar effektivt avgasutsläppen och skyddar miljön.

Den höga komforten du är van vid kombinerat med optimal åtkomst vid service

Hytten på A 913 Compact erbjuder bästa möjliga miljö för hög komfort och produktivt arbete, vilket gör att operatören helt och hållet kan koncentrera sig på arbetet som ska utföras. Några exempel på den höga komfort och den omfattande säkerhetsutrustningen som Liebherr erbjuder som standard är det fällbara armstödet, en intuitiv operatörsmiljö, den automatiska arbetsbromsen, den automatiska axellåsningscylindern och möjlighet att manövrera grävmaskinens jib utan att behöva byta grepp. Säkerheten kan förbättras ytterligare med Skyview – ett 360° kamerasystem monterat på övervagnen.

Den stora motorhuven på A 913 Compact kan öppnas längs maskinens hela högra sida för snabb och enkel åtkomst till alla servicepunkter. Det betyder att det dagliga underhållsarbetet kan utföras från marknivå.

Pressmeddelande: A 913 Compact hjulgående grävmaskin PDF (224 KB)

Kontakta

Stefanie Willburger