Pressmeddelanden | 04/03/2019 ”Det lönar sig att synas!”

Det blev en svartlackerad Liebherr för Roberth Lidén igen. I slutet av februari tog han en svartlackerad bandgrävare med klarlackskydd i drift. Den unika maskinen har motivlack på motvikten och massor med arbets- och varningsljus.

Mattis Ryd, Roberth Lidén och James Felton. (Foto: Mats Thorner)

Enskild bild, webb (175 KB)

(Foto: Mats Thorner)

Enskild bild, webb (181 KB)

(Foto: Mats Thorner)

Enskild bild, webb (184 KB)

(Foto: Mats Thorner)

Enskild bild, webb (172 KB)

– Det lönar sig att synas, säger han och berättar vad som hände efter all uppståndelse sedan han tog sin förra svarta, motivlackade Liebherr-grävare i drift. Det var förra året, och då handlade det om en hjulgrävare som fick stor uppmärksamhet när den visades på Svenska Maskinmässan.

Båda maskinerna är stylade på samma sätt. Unik lack, lackskydd, många varningsljus, riktigt bra arbetsbelysning, tiltrotatorer och den nya bandgrävaren har styrsystem från Leica, samt BM-fäste med skopa i fronten. Skopa är en vanlig tillämpning på hjulgrävare, men Konungsgärde har det nu på sin bandare.
– En viktig sak för mig är också att vi nu har två kompaktmaskiner. Jag tror på dessa, eftersom de är så smidiga, säger Roberth Lidén.
Hans första Liebherr från 2018 är en Liebherr A914 Compact på drygt 17 ton.
Nya maskinen är en R920 Compact på ungefär 23 ton.
– Den har en kraftig undervagn för ökad stabilitet och dessutom 750-larver istället för 700. Det gör mycket för bärighet och stabilitet trots att skillnaden inte är så stor.

Roberth Lidéns företag Konungsgärde Åkeri AB verkar runt Borås och i och med den senaste maskinvesteringen har det växt med 100 procent. Från en maskin och en anställd, till två maskiner och två anställda. Maskinföraren James Felton kör den nya maskinen.

För Liebherr är Konungsgärdes unikt stylade maskiner bra marknadsföring.
– Faktum är att nästan alla maskiner jag sålt efter Svenska Maskinmässan förra året beställts med unika färger. Liebherr erbjuder alla som vill att få bestämma sin egen färg redan från fabrik, förklarar Mattis Ryd, Liebherr Sveriges säljare i Västsverige.

Pressmeddelande Svenska PDF (143 KB)

Kontakta

Jörg  Miethke